Если кто в курсе: как визуально отличить распредвал от Р-ки от распредвала Х? Видел на фотографиях сверления на торце впускных кулачков одно или два на разных распредвалах (не помню, есть ли сверление на рапредвале Х). Означает ли это что-то?
я не знаю...
у меня есть один Х-вый распредвал и 2 хот кам. Могу посмотреть в чем различия.
Кстати Х-вый распредвал тоже имеет 2 версии - одну для Калифорнии и одну для других штатов.
Читал на американских сайтах что, распреды от Р-ки различаются по годам: 05 года вроде как самый оптимальный - добавляет мощность во всем диапазоне, 04 и 06 года больше на верхах, 08 и 09 года тоже больше верховые, к тому же требуют замены пружин.
Вот что пишет о CRF250R разных годов сама Хонда:
New for 2005:
New cylinder head porting for increased power at lower rpm.
New camshaft profile increases low-rpm torque while maintaining maximum horsepower.
New ignition map works in conjunction with new cylinder head and camshaft for improved power at virtually all engine speeds.
New for 2006:
Dual-muffler exhaust system also increases low-rpm torque.
New piston shape increases mid- and high-rpm power.
Cylinder head features new exhaust port shape for improved power at high rpm.
New camshaft profile increases high-rpm power.
New 40mm Keihin FCR carburetor increases high-rpm power.
New ignition mapping works in conjunction with new cylinder head and camshaft for improved power throughout the rev range.
New for 2007:
New camshaft and cylinder-head porting improve power output above 8000 rpm.
New exhaust header works in conjunction with new camshaft.
New ignition map with 13,370-rpm rev limit.
New for 2008:
New cylinder head porting for improved power
New lighter-weight valve train components raise rev limit to 13,500 rpm
New exhaust system for more power
New camshaft timing for added power
Engine torque now reaches maximum at 8500 rpm.
New for 2009:
New cylinder-head combustion chamber shape improves power in the lower- to mid-RPM range.
New longer exhaust header is tuned to work in conjunction with the new cylinder head for improved power.
Источник:
http://www.honda.com/search/?s=CRF250R%20-%20Features#newsandviewsТ.е. по идее, для тюнинга, распреда от Р-ки 5 года будет достаточно...
Но это не все!
Для лучшей работы на низах и середине, нужна выхлопная труба соответствующего года ;)